ויקטוריה חנה בפסטיבל מחוללות בכרמים

על מוזיקה, שפה, קול ומה שביניהם

שפה, קול ומה שביניהם: ריאיון עם ויקטוריה חנה

ויקטוריה חנה היא לא זמרת, אלא אומנית קול, וממש לא מדובר באבחנה מתפלספת. בשיריה, חוקרת ויקטוריה חנה טקסטים עבריים עתיקים דוגמת ספר הזוהר וספר יצירה, משחקת איתם בפיה וחוקרת את השפה, את המילים, את שורשיהן ומשמעותן, והכול דרך ווקאליות וסאונד.

ויקטוריה חנה בפסטיבל מחוללות בכרמים: "טקסטים הם סוג של מוזיקה"

ב-7.8.2017, ערב ט"ו באב, תופיע ויקטוריה חנה בפסטיבל מחוללות בכרמים בשילה הקדומה, שבמסגרתו יופיעו גם שרית חדד, להקת המחול "נהרה" והזמרת שרון רוטר. חשבנו שזו הזדמנות נפלאה לתפוס את ויקטוריה חנה לשיחה על קול ודיבור, על שפה ויצירה, ועל הופעה מול קהל נשי בין נופי התנ"ך.

ויקטוריה חנה מחוללות בכרמים

ויקטוריה חנה בהופעה. צילום: דוד

ויקטוריה, לפני שנתחיל, אני סקרנית: יש שמועות שהשם שלך הוא שם במה. זה נכון?

בהחלט לא. על אף שיש שמועה שזהו לא שמי האמיתי, ויקטוריה חנה הוא השם שאיתו נולדתי, על שם שתי הסבתות שלי.

היצירה שלך עוסקת בהלחנת טקסטים עתיקים. מה מושך אותך בטקסטים האלה ובהעברתם לשירה?

המשיכה מגיעה בראש ובראשונה מכך שזה משהו שהוא מאוד טבעי לי, משום שהטקסטים העתיקים שאותם אני מלחינה הם מלכתחילה טקסטים מאוד מוזיקליים.

אבל הם טקסטים כתובים, אז למה הכוונה ב"מוזיקליים"?

בעבר, כשהשתמשו בהם, ממש אמרו אותם בעל פה. כלומר, קראו אותם בקול רם ולא השאירו אותם דוממים על הדף. הם לא רק כלי להעברת אינפורמציה, אלא סוג של הטבעה חושית, לכן יש בהם משהו מאוד גולמי ומוזיקלי. אלו טקסטים שבהם הסאונד והשפה קשורים זה לזה קשר הדוק.

נראה שאת מאוד מסוקרנת מהשפה העברית וממקורותיה. את חושבת שמדובר בשפה ייחודית?

השפה העברית מרתקת אותי. ייתכן שזה משום שזו השפה שגדלתי איתה והיא שפת האם שלי. אך יש בה עתיקות שמעניינת אותי. ניתן לדלות הרבה אינפורמציה מתוך השפה עצמה.

"חיבור עמוק לשפה נעשה דרך האוזן"

איזו אינפורמציה, למשל?

אפשר, למשל, לבחון שורשים של מילים ולראות את הקשר שלהם למשמעויות שמשתנות. למשל המילה "אדם". מוסיפים ה' – זה "אדמה", לוקחים רק את ה-א' וה-ד' וזה "אד". אם תיקחי רק את ה-ד' וה-מ', הם "דם". ד', מ' ו-ה' יחד הם "דמה", מהמילה דמיון, יש גם את הצבע "אדום". דרך הדמיון בין המילים השפה חושפת את הקשר ההדוק בין המשמעות לסאונד, בין השורש למשמעויות שונות ולעיתים אף מנוגדות, כמו במקרה של "שחור" ו"שחר". זו שפה עם הרבה ידע וזה מעניין אותי.

וואו, אלו באמת תובנות מרתקות. בתחילת דרכך, חשבת שגם אחרים יגלו עניין בחקר השפה הזה שלך, או שהופתעת מהתגובות?

תראי, זו שפה שכולנו משתמשים בה אבל לא מודעים בדרך כלל לכוח שלה. אני חושבת שכל בנאדם רוצה להתחבר לעומק ולשורשים שלו ולשפה שלו גם אם הוא לא יודה בזה. כשאנשים מתחברים לשפה שלהם, מדובר בחיבור מאוד עמוק משום שהוא לא בא מהשכל אלא מהאוזן, מהשמיעה.

"מעניינים אותי גם הקול וגם הדיבור, והקשר ביניהם"

בשירים שלך את שרה, אבל גם מדברת. איך את מגדירה את הסגנון הזה?

נכון, בשירים שלי יש אלמנט שהוא סוג של דיבור. לאחרונה יצא אלבום הבכורה שלי והוא מחולק לשני חלקים: חלק אחד מוקדש לדיבור והשני לקול. בספר הזוהר הקדוש מדברים על הפער בין הדיבור והקול; הדיבור הוא קונקרטי, בעוד הקול חופשי בחלל. הקול הוא הרבה יותר היולי וקשור לסאונד, והדיבור קשור לצמצום. מאוד מעניינים אותי גם הקול וגם הדיבור, והקשר ביניהם.

הקשר הזה בין הקול והסאונד הוא קשר עתיק שנמצא בהרבה תרבויות, לא?

נכון. בהרבה תרבויות עתיקות נאמר שהעולם נברא על ידי דיבור, ומייחסים לזה הרבה כוח. התרבות שלנו, העברית, היא מאוד אוראלית. יש כוח גדול מאוד לפה, לדיבור, לצליל. לא מספיק רק לחשוב על הטקסטים, צריך להזיז את השפתיים. זה לא סתם שיש לנו גם תורה בעל פה. היא לא קיימת אם לא שמים אותה בפה.

ויקטוריה חנה

ויקטוריה חנה. אמנית קול. צילום: יח"צ

זו הסיבה שאת שמה דגש על דיקציה בשירה שלך?

לא מדובר בדיוק בדגש על דיקציה. אני מתייחסת לשפה כאל מוזיקה. כל עיצור ותנועה הם כלי נגינה. אני לא מתייחסת לזה כאילו אני אומרת משפט, אלא כאילו אני מנגנת – מתופפת עם הפה, העיצורים וההברות. לכל הברה ועיצור יש חלק בקומפוזיציה, בלחן.

כשאת מלחינה טקסט, זה לוקח לך זמן או שאת צריכה לשחק איתו ווקאלית קודם?

אין חוקים, אבל הרבה פעמים אני רואה טקסטים והם עסיסיים לפה, ואני יודעת שהם טקסטים שמעניין לראות מה קורה כשהפה משחק איתם. ברגע שאני מתחילה — היצירה שלי מתחילה.

איזה טקסט למשל מצאת שהצית בך את הרצון לשחק איתו?

ספר יצירה שהוא טקסט קבלי קדום, שאני מתעסקת איתו באלבום שלי. ברגע שראיתי אותו הבנתי שחייבים למולל אותו בפה. הוא טקסט שמיוחס לאברהם אבינו. זהו טקסט שממנו ערכתי והלחנתי את היצירה "22 אותיות".

נראה שיותר חשוב לך איך הטקסט נשמע מאשר המשמעות שלו. זה נכון?

מבחינתי, המשמעות של הטקסט קיימת ואף אחד לא ייקח אותה. היא מתחזקת על ידי העיסוק בסאונד. הסאונד וההעברה לקול נותנים פרשנות שמחזקת את משמעות הטקסט. למשל, אם אני אומרת את המילה "עמוק" עם ע' שנשמעת כמו א', יש לה סאונד מסוים, אבל אם ה-ע' מאוד עמוקה וגרונית (היא מדגימה: עעעע) אז מדובר בקול שמחזק את המשמעות אל המילה. נוצר סוג של אונומטופאה: כשהסאונד של המילה מבהיר את משמעותה. הסאונד מביא את המשמעות, אפילו מבלי שהתכוונתי אליה. יש אינספור דוגמאות כאלה, אפשר למצוא זאת כמעט בכל מילה. זה נושא מרתק.

ויקטוריה חנה ותפילת חנה: מחוללות בכרמים בשילה הקדומה

בפסטיבל "מחוללות בכרמים" תופיעי בשילה הקדומה. מה זה אומר בשבילך לשיר במקום עם היסטוריה כה עתיקה ועשירה?

כל הארץ היא מקום קדום. אני, למשל, גרה בירושלים. אבל אין ספק שכשאני נמצאת ביהודה ושומרון, משהו בתוכי מתחבר מאוד לטוהר של המקום משום שהוא כל כך קדמוני ודומה בנופיו למה שהיה בעבר. לא תראי שם קניונים גדולים וכיעור של האדמה כפי שרואים בשאר הארץ. הנוף שם כל כך חופשי ויפה, והפער בין המתח שנמצא שם לבין היופי והפראיות של המקום כואב בעיניי.

מחוללות בכרמים הוא גם פסטיבל של מחול ותנועה. את מתחברת גם לפן הזה שלו?

מאוד. העבודה שלי עם הקול היא מאוד פיזית. יצרתי תנועה בחלל לכל אות ואות ולכל ניקוד. הגוף הוא כלי העבודה של יצירת הקול המהדהד בחלל. מהבחינה הזו, העבודה עם הקול לא נפרדת מהגוף.

"כשיש רק נשים באזור, יש עוצמה מיוחדת ואחרת"

מדובר גם בפסטיבל שכולו נשי: זה משהו שמרגיש לך טבעי?

בהחלט. בשבילי לשיר מול נשים זו חוויה חשובה. העבודה הקולית שאני עושה, מתעסקת בנשיות ובמבנה הנשי. הסוף של ספר יצירה אומר שהקדוש ברוך הוא כרת ברית עם אברהם, בין עשר אצבעות ידיו ברית הלשון, ובין עשר אצבעות רגליו—ברית המילה. עבורי זהו רמז ומפתח לעבודה הקולית שאני עושה עם הגוף. כשהקול יוצא דרך הפה באופן טבעי, הוא צריך להיות קשור גם לחלק התחתון של הגוף. וכך אני עובדת עם נשים, גם לפני לידה ובזמן היריון.

נראה שויקטוריה חנה כבר לא יכולה לחכות למופע מרגש במרחב המיוחד, הקדמוני והנשי של פסטיבל "מחוללות בכרמים" בשילה הקדומה. אחרי המופע שלה, גם אתן תרצו לחקור ולמולל טקסטים בעל פה.

לפרטים נוספים על הפסטיבל ולרכישת כרטיסים – לחצו כאן


אינסטגרם

Something is wrong. Response takes too long or there is JS error. Press Ctrl+Shift+J or Cmd+Shift+J on a Mac.

© תיירות חבל בנימין, כל הזכויות שמורות | פיתוח תוכן: המתכנה | תנאי שימוש